ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ 2018
‘ΗΛΕΚΤΡΑ»
ΤΟΥ ΕΥΡΙΠΙΔΗ
ΗΛΕΚΤΡΑ ΤΟΥ ΕΥΡΙΠΙΔΗ
Στην τραγωδία του ο Ευριπίδης παρουσιάζει το ψυχικό βάθος της Ηλέκτρας, με μοναδική σχεδόν στο αρχαίο θέατρο διεισδυτική ανάλυση .Ένα ηθικό πρόβλημα παρουσιάζεται στο μύθο της Ηλέκτρας.
Η Κλυταιμνήστρα μαζί με τον Αίγισθο έχει πράξει ένα βδελυρό κακούργημα: Σκότωσε τον άντρα της. Και τώρα οι δυο φονιάδες χαίρονται τα κέρδη που τους πρόσφερε το έγκλημα. Αυτοί ορίζουν το σπίτι του σκοτωμένου κι όλα τα αγαθά του. Τα παιδιά του νεκρού, που ζουν σε μια κοινωνία, όπου η αυτοδικία είναι υψηλό ηθικό χρέος, πρέπει, αν δε θέλουν να λογαριάζονται για τιποτένιοι άνθρωποι, να αρνηθούν κάθε χαρά της ζωής και κάθε άλλη ασχολία, ώσπου να διορθωθεί η αδικία και να ικανοποιηθεί με φόνους εκδίκησης ο σκοτωμένος. Μια αλύγιστη ηθική επιταγή επιβάλλει στον Ορέστη και στην Ηλέκτρα να σκοτώσουν τους φονιάδες, και τους δυο φονιάδες, έστω κι αν ο ένας από αυτούς είναι η μάνα τους.
Αδίστακτη η Ηλέκτρα μπροστά στο φόνο, όπως οι πρόγονοί της, έχει δηλητηριαστεί κι από το μίσος, που χρόνια τώρα συμπυκνώνεται στην καρδιά της εκεί στο χωριατόσπιτο, όπου έχει εξοριστεί. Πάντα το ανικανοποίητο μίσος της συλλογίζεται και πάντα τη στέρηση της αγάπης και τον καταποντισμό της μέσα στη φτώχεια, αυτή η κακοπαντρεμένη μ’ έναν άνθρωπο του λαού, που αν τον ευγνωμονεί για την καλοσύνη του, όμως δεν ήταν κι άξιος να γίνει άντρας αυτής της βασιλοπούλας. Η βασανισμένη της ζωή της έχει σκληρύνει την ψυχή της. Αυτή θα οδηγήσει το χέρι του Ορέστη, αφού πρώτα θα κοιτάξει να βγάλει από το νου του τους δισταγμούς για τη λογικότητα του δελφικού χρησμού και να του στυλώσει την καρδιά μεταδίδοντας και σ’ αυτόν, το μεγαλωμένο στην εξορία, όλο το μίσος της κι όλη τη λύσσα που νιώθει η ίδια. Η δυνατότερη θέλησή της θα παρασύρει και τον Ορέστη, που, ενώ με τόσο θάρρος είχε ξεκινήσει εδώ και λίγη ώρα να βρει τον Αίγισθο και να τον σκοτώσει, δείλιασε την ώρα που είδε τη μάνα του να έρχεται από τις Μυκήνες.
Όταν όμως θα τελειώσουν το φόνο της Κλυταιμνήστρας μέσα στο καλύβι του γεωργού και θα βγουν στη σκηνή καταματωμένα τα δυο αδέλφια, το βήμα τους θα κλονίζεται και, μετανιωμένα καθώς θα είναι για το φόνο της μάνας τους, θα δείξουν με τα λόγια τους τη βαριά τύψη που θα δέρνει τη συνείδησή τους. «Αχ! τι κάναμε!», θα λένε.
Έτσι ο Ευριπίδης, με τον παμπάλαιο μύθο του φόνου της Κλυταιμνήστρας, έδειξε το έγκλημα και την ψυχική ταραχή και φρίκη που προκαλείται από αυτό.
Η εκδίκηση δεν διαδραματίζεται μέσα στο παλάτι των Ατρειδών αλλά σ’ ένα χωριατόσπιτο χτισμένο έξω από το Άργος.
Εδώ προβάλλει μια νέα μορφή αμόλυντη από την κοινωνία: Από έναν απλοϊκό χωρικό, το γεωργό άντρα της Ηλέκτρας, πλάθει ο Ευριπίδης τον έντιμο άνθρωπο της τραγωδίας, που είναι απαλλαγμένος από ελαττώματα που βρίσκουμε σε κάθε πολυάνθρωπη κοινωνία. Και καταπολεμείται ακόμα (367-390) η πρόληψη που συνδέει την αρετή με την αρχοντική καταγωγή ή με τον πλούτο ή με τη φυσική δύναμη. Περιφρονητής των ανώτερων κοινωνικών στρωμάτων και καταστροφέας των ομηρικών ηρώων, που πολλοί θαύμαζαν, ο Ευριπίδης στρέφει τη συμπάθειά του προς τους αδύνατους και τους άσημους. Στους απλοϊκούς βρίσκει την ειλικρίνεια, την τιμιότητα, τη διακριτικότητα, τη μεγαλοψυχία.






Συντελεστές
ΗΛΕΚΤΡΑ ΜΑΜΠΛΕΚΟΥ ΜΑΡΙΑ
ΟΡΕΣΤΗΣ ΔΗΜΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ
ΠΥΛΑΔΗΣ ΓΑΛΛΙΟΠΟΥΛΟΣ ΠΕΤΡΟΣ
ΘΕΡΑΠΑΙΝΑ ΗΛΕΚΤΡΑΣ ΚΑΛΛΙΟΥ ΕΛΕΝΗ
ΓΕΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ
ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΓΚΑΡΑΓΚΟΥΝΗΣ ΜΑΝΘΟΣ
ΚΛΥΤΑΙΜΝΗΣΤΡΑ ΚΑΡΡΑ ΦΩΤΕΙΝΗ
ΘΕΡΑΠΑΙΝΑ ΚΛΥΤΑΙΜΝΗΣΤΡΑΣ ΣΠΑΝΟΜΗΤΡΟΥ ΕΥΗ
ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟΙ ΒΑΡΑΚΛΙΩΤΗΣ ΚΩΣΤΑΣ
ΒΟΒΟΤΗΣ ΑΡΗΣ
ΔΙΟΣΚΟΥΡΟΙ ΜΑΝΟΥΣΑΚΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ
ΣΤΑΜΑΤΙΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗΣ
Χορός:
AΤTIA ΕΙΡΗΝΗ , ΒΟΥΡΛΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ, ΓΚΛΑΑΒΑ ΣΟΕΛΙΝΑ, ΔΙΑΚΟΥΜΗ ΓΙΩΤΑ, ΘΑΝΟΥ ΣΤΑΥΡΕΝΙΑ, ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΠΟΥΛΟΥ ΙΩΑΝΝΑ, ΚΑΡΑΠΟΣΤΟΛΗ ΚΥΡΙΑΚΗ, ΚΟΝΤΟΥΛΗ ΣΩΤΗΡΙΑ, ΚΟΜΠΟΓΙΑΝΝΗ ΜΑΡΙΑΛΕΝΑ, ΚΟΥΛΟΥΡΗ ΚΛΕΟΝΙΚΗ,
ΚΟΥΡΓΙΑ ΚΑΤΕΡΙΝΑ, ΛΑΛΑ ANTΡΙΑΝΑ, ΜΑΒΙΔΗ ΑΔΑΜΑΝΤΙΑ, ΜΠΑΚΡΑΤΣΑ ΚΑΛΛΙΟΠΗ, ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ ΕΛΕΝΗ,ΠΑΠΑΕΥΑΓΓΕΛΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΗ ,ΠΙΣΙΩΤΗ ΕΦΗ, ΣΤΙΒΑΧΤΗ ΜΑΡΙΛΙΑ ΤΣΑΓΚΡΑΣΟΥΛΗ ΔΑΝΑΗ, ΤΣΟΥΠΙ ΑΝΤΖΕΛΑ.
Ακόλουθοι-ες :ΘΕΟΧΑΡΗ ΕΛΕΝΗ, ΓΚΙΑΤΑΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ, , ΖΑΡΙΦΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ.
Αφηγητής: ΤΣΑΡΤΣΑΛΗΣ ΑΝΤΩΝΗΣ.
Χορογραφίες- διδασκαλία χορού: ΤΙΝΑ ΒΕΝΤΖΙΟΥ
Υπεύθυνοι καθηγητές Βαλασσά Ασπασία , Καρκαλέτσου Μαρία ,
Κατσίκη Νικόλ Σαλβάνου Λίνα
Τσαρτσάλης Γιάννης .
Ήχος-σκηνικά: π.Αμβρόσιος Γκιώνης, Κων. Καλατζής
ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΕΣ ΑΛΗΘΕΙΕΣ
του Ευριπίδη από την Ηλέκτρα
-Κανένας δεν μπορεί να οικονομήσει, χωρίς καθόλου να δουλεύει, τη ζωή του, όσο κι αν τους θεούς παρακαλάει.
-Δίχως λάθη δεν μπορείς καθόλου την αρετή στους άνδρες να ξεκρίνεις πάντοτε υπάρχει σύγχυση μεγάλη στη φύση των ανθρώπων .
-Όμως καθένας πρέπει να ξέρει αυτό ……πως άμα τον πλανέψει ξένη γυναίκα με κρυφές αγάπες και ύστερα αναγκαστεί να την επάρει, είναι δυστυχισμένος αν λογιάζει πως θα΄ ναι φρόνιμη μ’ εκείνον, όταν δεν ήταν με τον πρώτο της τον άντρα.
-Το φυσικό του ανθρώπου είναι μονάχα σταθερό και όχι ο πλούτος γιατί εκείνο, μαζί μας πάντα μένοντας, νικάει τις συμφορές.
-Μες στο σπίτι αν κυβερνάει η γυναίκα και όχι ο άνδρας, είναι ντροπή μεγάλη.
-Γιατί πάντοτε πρέπει τον άντρα της να συγχωράει η γυναίκα, αν είναι γνωστικιά .
-Δεν είναι τίμια η γυναίκα εκείνη, που, ενώ απ’ το σπιτικό της λείπει ο άνδρας, αυτή κοιτάει την ομορφιά της μόνο.
-Μες στο σπίτι πιότερο αξίζει η φρόνιμη γυναίκα, κι ας μη βαστάει από μεγάλο σόι, από μια άλλη αρχοντογεννημένη.
-Το τι λογής γυναίκα θα σου λάχει το κανονίζει η τύχη, γιατί βλέπω άλλους από γάμο ευτυχισμένους και άλλους να ζουν δυστυχισμένα.
-Μοιράζει το δίκιο ο θεός, όταν έρθει η μοιρόγραφτη ώρα.
ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ
ΒΙΝΤΕΟ ΑΝΑΜΝΗΣΕΩΝ
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΚΔΡΟΜΗ ΤΗΣ ΘΕΑΤΡΙΚΗΣ ΟΜΑΔΑΣ ΕΓΙΝΕ ΣΤΗΝ ΑΡΧ, ΜΙΕΖΑ ΚΑΙ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΕΚΔΡΟΜΗΣ ΗΤΑΝ
Α μέρα Βόλος, Θέατρο Μίεζας στην Ημαθία Νάουσα, Έδεσσα καταρράκτες, Αγ. Αθανάσιος, Φλώρινα διανυκτέρευση
Β μέρα Πρέσπες Αγ. Αχίλλειο, Μελάς, το χωριό στα Κορέστεια όπου θα δούμε το σπίτι του Παύλου Μελά, Καστοριά διανυκτέρευση
Γ μέρα Καστοριά ,λαογραφικό μουσείο, γύρος της λίμνης, Ντολτσό, σπήλαιο Δράκου ,Παναγίας Μαυριώτισσας, ,μουσείο Μακεδονικού αγώνα, διανυκτέρευση .
Δ μέρα Καστοριά λιμναίο οικισμό , Νυμφαίο Αρκτούρος, Βόλος.

