Παρασκευή 17 Φλεβάρη 2017
Παγκόσμια Ημέρα Μητρικής Γλώσσας
Με αφορμή τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Μητρικής Γλώσσας, πραγματοποιήθηκε στον χώρο του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, ημερίδα με θέμα «Προσφυγικές ροές και διδασκαλία της Μητρικής Γλώσσας. Καλές πρακτικές και προβλήματα».
Καταξιωμένοι επιστήμονες είχαν την ευκαιρία να παρουσιάσουν το πλαίσιο διδασκαλίας της μητρικής γλώσσας σε ένα παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον, τη διδασκαλία της μητρικής γλώσσας των προσφύγων – μεταναστών που διαβιούν στην ελλαδική επικράτεια και τέλος τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας στη Διασπορά.
Το δίκτυο Teachers4Europe έδωσε δυναμικά το παρόν, με την ευαισθησία που το διακρίνει στα θέματα που αφορούν τη συμβολή στη δημιουργία ενός σχολείου ανοιχτού στην κοινωνία. Ενός σχολείου που προσφέρει ένα υγιές, ισότιμο, ασφαλές περιβάλλον στη σχολική κοινότητα. Ενός σχολείου που σέβεται την πολιτισμική ταυτότητα όλων και όπου ο καθένας μπορεί να αναπτύξει και να καλλιεργήσει την αυτοεικόνα του, τις ικανότητές του και την πολλαπλή του ταυτότητα..
Η ημερίδα πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία του Παγκόσμιου Σωματείου Αποδήμων Μαγνήτων «Το Κοινόν των Μαγνήτων» και του Εργαστηρίου Λόγου και Πολιτισμού του ΠΤΠΕ του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Υπεύθυνη του οποίου είναι η κα Παπαδοπούλου Μαρία. Συνδιοργανωτές ήταν: το Γραφείο της Γενικής Διεύθυνσης Μετάφρασης στην Αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα, το Δίκτυο των Τ4Ε Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Θεσσαλίας, το Γραφείο Σχολικής Πρακτικής του ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, στο οποίο Υπεύθυνος είναι ο κ. Χανιωτάκης, η ΑΡΣΙΣ, η Ύπατη Αρμοστεία, το Γραφείο Σχολικών Δραστηριοτήτων της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας, τα 16ο ? 30ό Δημοτικά Σχολεία Βόλου και το 9ο Γυμνάσιο Βόλου.
Η Παγκόσμια Ημέρα Μητρικής Γλώσσας καθιερώθηκε με πρωτοβουλία της UNESCO, για την προώθηση της γλωσσικής πολυμορφίας και τη διάσωση των ολιγότερο ομιλουμένων γλωσσών καθώς θεωρείται ότι χιλιάδες γλώσσες θα εξαφανιστούν τα επόμενα εκατό χρόνια.
Η γλώσσα είναι ένα εργαλείο επικοινωνίας, ο εκφραστής των σκέψεων, των ιδεών, των επιθυμιών και των συναισθημάτων μας, ο καθρέφτης της ψυχής μας. Η μητρική γλώσσα είναι πολύ σημαντική. Είναι η πρώτη γλώσσα που διδασκόμαστε. Σύμφωνα με μελέτες η πρώτη μας επαφή με τη γλώσσα είναι μέσα από τη μήτρα. Οι γλωσσολόγοι εφιστούν την προσοχή στο γεγονός ότι όταν σταματά η χρησιμοποίηση μιας γλώσσας σε έναν τομέα, σταματά και η εξέλιξη της γλώσσας ως μέσον επικοινωνίας.
Η μητρική-εθνική γλώσσα για κάθε λαό είναι ουσιαστικά ο κόσμος του, η σκέψη του, ο ίδιος ο εαυτός του, εκφράζει, αποδίδει και ταυτίζεται με τον εθνικό πολιτισμό. Παράλληλα, στενή σχέση αλληλεξάρτησης υπάρχει ανάμεσα στο πολιτισμικό επίπεδο του κάθε λαού και του επιπέδου της εθνικής του γλώσσας. Όσο ανώτερο και πλουσιότερο πολιτισμό αναπτύσσει ένας λαός, όσο ένας λαός προχωρεί στην επιστήμη και την παιδεία, όσο προοδεύει στους τομείς της οργάνωσης της κοινωνίας, της πολιτείας και της οικονομίας, τόσο πλουσιότερη, δυναμικότερη και εκφραστικότερη είναι και η γλώσσα του.
Η έκφραση «μητρική γλώσσα» εμφανίζεται για πρώτη φορά τον VI ή XII αιώνα από τους μοναχούς του Αββαείου του Gorze (που δέχονταν πιέσεις από τους μοναχούς του ρομανικού Αββαείου του Cluny) για να δικαιολογήσουν τη χρήση της φραγκικής διαλέκτου στα κηρύγματά τους. «Από τα λίγα που γνωρίζουμε επικαλούνταν δύο τουλάχιστον επιχειρήματα. Το πρώτο ήταν ότι τα φράγκικα ήταν η γλώσσα που μιλούσαν οι γυναίκες ακόμα και σε περιοχές όπου οι άνδρες είχαν ήδη αρχίσει να χρησιμοποιούν τη κοινή ρομανική διάλεκτο. Το δεύτερο ότι ήταν η επίσημη γλώσσα της Εκκλησίας.»
Για τη δημοσίευση στο www.ert.gr κάντε κλικ εδώ.